Oči gledajo, a možgani ne vidijo

Vir: Digital Trends

To je ugotovitev raziskave, ki jo je naročila Agencija za varnost prometa glede uporabe mobilnega telefona med vožnjo.

Agencija je z inovativnim nevro-znanstvenim eksperimentom, ki ga je izvedla skupaj s strokovnjaki iz podjetja za aplikativno nevroznanost BLCKB in šolo vožnje Ježica, javnosti dokazala, kako nevarna je uporaba telefona med vožnjo in kako vpliva na delovanje naših možganov. S pomočjo EEG tehnologije so spremljali dogajanje v možganih voznika med realno vožnjo ob različnih motnjah – SMS sporočila, pošta na družbenih omrežjih in klici. Eksperiment je potekal v naravnem okolju in pod nadzorom instruktorja vožnje. To je prvi nevroznanstveni eksperiment te vrste, ki je potekal v realnih pogojih vožnje in ne v simulatorju.

V eksperimentu je sodelovalo 18 voznikov. Vsak je vozil 20 minut v realnem prometu  na cesti in med tem prejel 9 motilcev (3 SMS sporočila, 3 sporočila na družabnih omrežjih in 3 klice), na katere se je moral odzvati. Predstavniki AVP in strokovnjaki za nevroznanost pa so na zadnjem sedežu med tem, s pomočjo EEG tehnologije, merili, kaj se dogaja v možganih voznikov, ko se ti pogovarjajo po telefonu, pošiljajo SMS sporočila in med vožnjo uporabljajo družabna omrežja.

Jurij Dreo, nevroznanstveni EEG analitik, je predstavil izid raziskave z besedami: »Če primerjamo možgansko aktivnost med vožnjo brez motenj z aktivnostjo med telefonskim pogovorom, je prisoten jasen trend,  ki nakazuje, da so med pogovorom vidna področja možganov manj aktivna.«

Še bolj jasne in statistično signifikantne rezultate kaže vpliv pisanja SMS sporočil in rabe družabnih omrežij na našo pozornost. Naše možganske kapacitete so omejene in ko opravljamo več nalog hkrati, posameznih enostavno ne moremo izvajati učinkovito. Naši možgani niso dobri v večopravilnosti. Pri tipkanju se zelo poveča obremenitev naših gibalnih (motoričnih) področij motoričnega korteksa, saj se namesto zgolj na vožnjo posvečamo tudi tipkanju. Enako velja za temenski reženj, ki skrbi za  koordinacijo in orientacijo v prostoru in tudi kaže znake preobremenitve. Preobremenitev vseh teh funkcij (pozornosti, gibalnih veščin in koordinacije) z večopravilnimi nalogami lahko vodi do zmanjšanja kvalitete vožnje in posledično do povečanja verjetnosti za kritične napake med vožnjo.

Direktor Agencije za varnost prometa, mag. Igor Velov,  je povedal, da so ugotovitve jasne in veljajo prav za vse voznike ne glede na izkušnje, starost ali spol: telefon popolnoma prevzame možganske kapacitete in da tudi ob klicu, ki morda zgleda najbolj nedolžen, naše oči gledajo, a možgani ne vidijo.

Na podlagi rezultatov eksperimenta  bodo ponovno podali predlog za spremembo 35. člena Zakona o pravilih cestnega prometa, da se vozniku, ki uporablja mobilni telefon med vožnjo, poleg globe 120 evrov, izreče tudi sankcijo 3 kazenskih točk.